Amsterdam, 29 september 2014 – TNT presenteert in het kader van haar Outlook-strategie een nieuwe merkidentiteit, waarin de medewerker en het unieke Europese netwerk centraal staan. De nieuwe tagline, ‘The People Network’, weerspiegelt de bedrijfscultuur en de ambitie om de relatie met de klant te versterken. De slogan positioneert TNT als een netwerkorganisatie van gemotiveerde mensen die de klant helpen meer business te realiseren. TNT zet de nieuwe merkidentiteit neer met een grootscheepse reclamecampagne in 8 Europese landen en promotionele activiteiten in 26 landen, ondersteund door direct marketing. Met de reclamecampagne positioneert TNT zich als de menselijke uitdager in de markt voor kleine en middelgrote bedrijven.
The People Network
De afgelopen zeventig jaar bouwde TNT het grootste Europese netwerk voor weg- en luchttransport van vracht en pakketten. Tex Gunning, CEO van TNT: “We hebben een heldere strategie waarin we focussen op ons sterkste punt: onze mensen, de persoonlijke wijze waarop ze de klant tegemoet treden en ons unieke netwerk. Klanten zijn geen streepjescodes en wij zijn geen robots. We beseffen allemaal wat onze klanten willen: meer business. Wij geven de klant tijd en aandacht, en dat onderscheidt ons van anderen. Wij zijn The People Network.”
Strategische keuze
De nieuwe merkidentiteit van TNT onderstreept de uitdagersrol en de menselijke focus van de onderneming. Het weerspiegelt de strategie van het bedrijf om haar klanten nog beter van dienst te zijn en haar Europese netwerk verder te versterken. De komende maanden gaat TNT nieuwe initiatieven ontplooien om meer MKB-klanten te werven.
De campagne
Het grootschalige Europese reclame-offensief, dat naast radio- en TV-commercials ook billboard-uitingen en loyalty-programma’s omvat, maakt duidelijk dat TNT investeert vanuit de overtuiging dat persoonlijk contact het verschil maakt in de hedendaagse pakketbezorging. De campagne wordt ondersteund met direct marketing (DM) en elektronische direct marketing (eDM) programma’s in zestig landen. De campagne werd ontwikkeld door het Nederlandse reclamebureau Etcetera/DDB. Managing director Dick van der Lecq legt uit: “Vroeger kochten klanten producten of merken. Vandaag koopt de klant heel bewust een bedrijf. Hij kiest voor het DNA en de mensen achter het merk. In gesprekken met tientallen TNT-medewerkers werd duidelijk dat hun benadering van de klant is samen te vatten in één concept: de menselijke vervoerder. In een TV-commercial maken we dat concept zichtbaar met een ‘menselijke vrachtwagen’. De totstandkoming van de commercial – deels met TNT-medewerkers – is te bekijken op social media. Echt de moeite waard!”
Het design
TNT ontwikkelde in samenwerking met het internationale merkdesignbureau Design Bridge een nieuwe merkidentiteit. Design Bridge leverde de nieuwe tagline ‘The People Network’ en gaf het logo een strakkere, stoerdere en meer eigentijdse uitstraling. Piers Bebbington, Client Services Director van Design Bridge: “Het was voor ons een geweldige uitdaging – het ging er niet om het wiel opnieuw uit te vinden, maar om aan te sluiten bij de uitdagersrol die TNT van nature vervult. En we wilden de diepe waarheid en relevantie van het merk tot uitdrukking brengen, zodat de klant van TNT die waarden ook daadwerkelijk voelt en ervaart.” De nieuwe bedrijfsidentiteit en merkexpressie worden de komende anderhalf jaar stapsgewijs uitgerold over heel TNT. Het nieuwe design wordt zichtbaar in een veelheid aan uitingen en contactmomenten door het wereldwijde netwerk van TNT, van voertuigbelettering en generieke (ATL) communicatie, tot en met bedrijfskleding en verpakkingsmaterialen. In de komende tien weken krijgen nieuwe klanten het aanbod om ‘the TNT experience’ te testen met gratis vervoer van een zending tot 100 kilo binnen Europa.
Bekijk hier de video.